رد کردن لینک ها

انواع سازه های پارچه ای مدل قوسی

سایبان های قوسی دارای خطوط صاف نبوده و انحنای چشمگیری دارند. کاربرد آن ها برای فضای نمایشی یا سالن‌های غذاخوری و فضای عمومی در پارک ها و … می‌باشد.

قوس در واقع یک فرم ساختاری منحنی است که بارهای وارده را به اطراف تکیه‌گاه می‌کند. بیشتر قوس ها دایره ای، نوک تیز یا سهمی هستند، با این حال، تنوع زیادی از این اشکال اساسی وجود دارد. قوس، در معماری و مهندسی عمران، یک عضو منحنی است که برای دهانه و برای تحمل بارها از بالا استفاده می‌شود.

سازه های قوسی دارای المان‌های فشاری هستند، در واقع هیچ تنش کششی در المان‌های آن وجود ندارد. سازه‌های قوسی بسیار پایدار و کارآمد می‌باشند و می‌توانند دهانه های بزرگتر داشته باشند و بارهای بیشتری را نسبت به تیرهای افقی تحمل کنند. بار رو به پایین یک قوس باید به پایه های آن منتقل شود. رانش به بیرون که توسط یک قوس در پایه آن اعمال می شود، باید با وزن خود یا وزن دیوارهای نگهدارنده، توسط تکیه گاه یا پایه ها، یا توسط یک اتصال مخالف بین دو طرف مهار شود. با کاهش ارتفاع یا افزایش شعاع قوس، رانش به بیرون افزایش می‌یابد.

برخی از رایج ترین انواع قوس در شکل زیر توضیح داده شده است:

انواع سازه های پارچه ای مدل قوسی

 

قوس گرد

این قوس که به عنوان یک قوس نیم دایره نیز شناخته می شود، در یک منحنی پیوسته شکل گرفته و توسط رومیان باستان توسعه داده شده است.

قوس گرد

 

قوس سگمنتال

این قوس دارای یک برآمدگی کمتر از یک نیم دایره است. قوس‌های قطعه‌ای در موارد بسیاری برای سازه های پارچه ای استفاده می‌شوند، در این مدل دهانه‌های بزرگ‌تر بدون افزایش بیش از حد ارتفاع امکان‌پذیر است. از آنجایی که هرچه قوس صاف‌تر باشد، نیروی رانش بیشتری به تکیه‌گاه‌ها وارد می‌شود، تکیه‌گاه‌های مقاومتری نسبت به قوس با شعاع کمتر در هر طرف نیاز دارند.

قوس سگمنتال

 

قوس‌های نامتقارن

قوسی است که در آن تکیه‌گاه در یک سمت بالاتر از سمت دیگر باشد. در سایبان‌های پارچه‌ای مدل قوس نامتقارن در طرح ها متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قوس‌های نامتقارن

کاربرد سایبان چادری مدل قوسی

یکی از طرح های مورد استفاده در انواع سایبان‌ها برای پارکینگ خودرو، طرح قوسی است. یکی از عواملی که بر روی عمر مفید خودروها تاثیر مثبت می‌گذارد، در سایه بودن آن ها به هنگام پارک است. سایبان پارچه‌ای برای پارکینگ خودرو یکی از تدابیر جدید و مناسب از لحاظ قیمتی جهت ایجاد محیطی مناسب برای خودرو شما است.

به گفتگو بپیوندید

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام